In Verbinding Opvoeden

In het herfstnummer 2015 van het magazin Kinderwijz in een artikel van mijn hand verschenen over de Dialoog-Tafel: 
'In verbinding opvoeden'.  Over hoe ouders en beroepskrachten zorg en opvoeding kunnen delen. Het artikel is per mail te bestellen.


In verbinding bouwen aan de relatie tussen ouders en leerkrachten. Deze relatie is bijzonder en kan tegelijkertijd kwetsbaar zijn. Met elkaar praten over kinderen: gevoelens, ervaringen, zorgen en opvoeding, schept een band en ook voor allerlei onrust zorgen. De emotionele verbondenheid en liefde die een ieder vanuit zijn/haar rol voor het kind voelt kan in de praktijk leiden tot miscommunicatie tussen ouders en leerkrachten. Het gevoel dat je er niet alleen voor staat, bereik je door te delen, te erkennen en empatisch te zijn. Ouders en leerkrachten ervaren beiden in hun omgang met kinderen onmacht, twijfel en angst. Het contact hierover is het vertrekpunt aan de Dialoog-Tafel: ’In Verbinding Opvoeden 

De Dialoogtafel
De Dialoogtafel is een tafel waaraan leerkrachten en ouders preventief met elkaar in gesprek gaan over opvoeding, het delen van zorg en andere kwetsbare thema’s. Elk jaar staat een ander thema centraal. Dit jaar is dat In Verbinding Opvoeden.

Doelen
- in gesprek gaan over de dilemma’s die er zijn als het gaat om opvoeding en zorg delen
- bewust worden van de invloed van (ingrijpende) ervaringen op gedrag
- onmacht en twijfel in opvoedingssituaties bespreekbaar (leren) maken
- dat ouders en leerkrachten vanuit hun eigen rol op gelijk niveau met elkaar praten
- dat ouders en leerkrachten zich bewust zijn van elkaars kwetsbare positie

De gesprekken die aan de Dialoog-Tafel ontstaan zijn persoonlijk. Leerkrachten en ouders delen uit eigen ervaring. De verhalen leiden tot betrokkenheid, gezamenlijkheid en emotionele veiligheid.
Aan het begin van een Dialoog-Tafel maken we afspraken om de veiligheid te waarborgen:
- wat er onderling besproken wordt blijft onder ons
- het verhaal staat centraal
- een ieder praat vanuit de ‘Ik’ vorm

De bijeenkomst begint met kennismaken, het veilig kader, een korte uiteenzetting van het doel, verwachtingen en vragen vooraf. Er zijn drie ronden die tussentijds samengevat worden. Elke ronde begint met een korte opwarmer, waarna de ouders en leerkrachten aan de hand van vragen met elkaar in gesprek gaan.
Ronde 1: Wat betekent opvoeden voor mij?
Ronde 2: Onmacht en grenzen stellen!
Ronde 3: In verbinding opvoeden..
Ronde 4: Afspraken voor het komende school jaar

 

Ben je geïnteresseerd om bij jou op school een ouderbijeenkomst te organiseren? Bel of mail, dan kan ik samen met je kijken hoe we het op een goede manier kunnen organiseren

Een bijeenkomst duurt gemiddeld 2 uur. Soms langer omdat de deelnemers enthousiast zijn! Het heeft de voorkeur om de bijeenkomst per onder-, midden- of bovenbouw te organiseren.