Emotionele‪ Veiligheid‬

Een studiedag met als onderwerp 'Emotionele Veiligheid' geeft uw medewerkers de gelegeheid elkaar op een andere manier te ontmoeten.
De dag gaat over zowel de onderlinge samenwerking (op elk niveau), het samenwerken met de kinderen en het samen opvoeden met de ouders. 
In overleg met u bepalen we waar de nadruk tijdens de studiedag komt te liggen. Elke studiedag wordt op maat gemaakt. Dat maakt dat ik het bedenken van studiedagen zo leuk vindt omdat het elke keer weer een uitdaging is een insprerend en speels programma samen te stellen.

Voorbeeld van een opzet zoals bij KDV Buddies (20 deelnemers) 
09:00 ontvangst
09:30 Kennismaken, voorwaarden & opwarmer
09:50 introductie 'Emotinele Veiligheid'
10:00 stilte wandeling & nabespreken
10:45 film: De Japanse levensles & nabespreken
11:20 werkvom(en) gericht op de teamsamenweking
12:45 lunch
13:30 jouw achtergrond & jouw communicatie met de kinderen
14:30 het benoemen en delen van emotie en gevoelens
15:30 Hoe creeër jij emotionele veiligheid op jouw groep of kdv?
16:30 afronden.

Op de studiedag bekijken we onder andere de film: 'De Japanse levensweg'. De film is een middel om met elkaar in gesprek te gaan over hoe je een veilig klimaat kunt creëren op je groep of in de klas. We bespreken de film na, en oefenen vervolgens met een aantal werkvormen die in de film ter sprake komen. Kernvraag: Hoe kunnen we de Emotionele Veiligheid voor de kinderen en onszelf versterken? Hoe kan je de betrokkenheid van kinderen, ouders & pedagogisch medewerkers vergroten door het delen, benoemen van, en het leren omgaan met emoties, gevoelens en ervaringen? In de wetenschap dat opvoeden even zo leuk als kwestbaar is, dat angst en liefde dicht tegen elkaar aan liggen, en dat door met elkaar de verbinding aan te gaan we een basis voor kinderen en ons zelf creëren waarop we ons kunnen ontwikkelen.

‘De Japanse levensles’ is de titel van een documentaire over de Japanse leraar Kanamori. 

Hij zegt: “Als één persoon niet gelukkig is, is niemand gelukkig”.
In de documentaire zien we een groep kinderen die op een bijzondere manier leren emoties en ervaringen met elkaar te delen. Doordat de kinderen leren zich kwetsbaar op te stellen ontwikkelt er zich een bijzondere kracht. De kinderen leren elkaar begrijpen en hebben oog voor elkaars emoties. Kanamori leert de kinderen door autentiek te zijn, dat zij een eigen verantwoordelijkheid hebben voor het welzijn van anderen en zichzelf. De film is een les over verbinding maken, betrokkenheid, liefde, aandacht, zelfvertrouwen, echt zijn, kind zijn, ........ en gelukkig worden/zijn. Deze onderwerpen zullen tijdens de studiedag uitvoerig aan bod komen. Bel of mail: 06-48796542 - hans@trainingenadviesoveropvoeden.nl

 Bekijk hieronder een fragment uit De Japanse Levensles.